וועדת זליכה יבוא תקינה אמריקאית
כץ: "עד 2013 שוק הרכב יפעל בהתאם לכללים חדשים" באירוע החתימה על מסקנות ועדת זליכה הדגיש שר התחבורה: "אני יודע שתהיה התנגדות. אני יודע שאנו עובדים מול גופים עתירי הון ועתירי השפעה, אך בכוונתי לגבות את הצוות שלנו. התוצאה חשובה מכדי להתפשר עליה" תומר הדר 23.02.12, 12:29 16 תגובות "ועדת זליכה עמדה בפני אתגרים לא פשוטים בדרך להגדיל את התחרות בענף הרכב", כך פתח היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ את אירוע החתימה על מסקנותיה של הוועדה להסדרת ענף הרכב. לדברי שר התחבורה, שהיה אחראי על הקמת הוועדה, "ניסינו לפתוח את שוק הרכב ליבוא מקביל, אך יצרני הרכב העולמיים אינם ישראלים. יבואני הרכב הם כן ישראלים, מה שיצר חסמים רבים בשוק. עד 2013 שוק הרכב יפעל בהתאם לכללים חדשים". בואו להתעדכן ולהגיב בפייסבוק של כלכליסט לדברי כץ, "כעת מגיע השלב העיקרי של יישום המלצות הוועדה. קיימות דעות שונות לגבי מידת האפקטיביות של ההמלצות, אך כאן עולה השאלה אם ניתן ליישם אותן. תשובתי בנושא חיובית. החלטתי לבחון אפשרות לשיתוף פעולה עם כל חלקי הממשלה ליישום מסקנות הדו"ח. פניתי אל רשות המסים ואל האוצר. התשובה שקיבלתי מדרגים מוסמכים של ראש אגף התקציבים היא שעיקרי הדו"ח מקובלים על אנשי אגף התקציבים. לאור זאת החלטתי להקים צוות ליישום הדו"ח שיגיש תוך 60 יום תוכנית פעולה, בשיתוף נציגי אגפי האוצר וגופים נוספים". יצויין שלמרות הצהרותיו של שר התחבורה, אתמול ציינו גורמים ברשות המסים כי אין בכוונתם לשתף פעולה עם חברי הוועדה. עוד ציין כץ כי עד ראשית אפריל יורשה יבוא של רכב בתקינה אמריקאית גם אם לא יוצר בארה"ב. "המסקנות ייושמו סעיף סעיף בנפרד, בדיוק כפי שאנו מיישמים את התקנה אשר נוגעת ליבוא של רכב אמריקאי. יבואני הרכב בישראל עושים עבודה טובה מבחינת היכולת לייבא רכבים וגם לספק אותם, אך בפועל חסרה בישראל תחרות. העובדה שבפועל רכב מיובא רק על ידי יבואן אחד, היא מניעה של תחרות. אם נחזור לענף הסלולר, זכורות לי אזהרות רבות בנושא, על גורלה של חברת בזק, על גורל חברות הסלולר. בפועל השירות השתפר והמחירים ירדו. אני יודע שתהיה התנגדות. אני יודע שאנו עובדים מול גופים עתירי הון ועתירי השפעה, אך בכוונתי לגבות את הצוות שלנו. התוצאה חשובה מכדי להתפשר עליה". ירון זליכה צילום: אלכס קולומויסקי ירון זליכה: שולי הרווח של יבואני הרכב שערורייתיים ירון זליכה, שעמד בראש הוועדה, אמר באירוע כי "רכב הוא ההוצאה הכבדה ביותר למשפחה ישראלית אחרי דיור. אני רק יכול לקוות שהממשלה תמנה גם ועדה בנושא דיור שתטפל בבעיות שמאפיינות את השוק". עוד הוסיף זליכה כי "יש לי ניסיון רב בהגבלים ובחוסר תחרותיות, אך זמן רב לא נתקלתי בשוק כה חסר תחרות, שבו הצרכן כה מנוצל. כתוצאה מכך, שולי הרווח של יבואני הרכב והחלפים הם שערורייתיים. העובדה ששוק זה נותר ללא טיפול הוא שערורייתי". לדברי עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, "מחירוני הרכב בישראל הפכו למונופול. התקינה האמריקאית אושרה. כבר ביקשנו ממשרד המשפטים לאפשר הגדלה של מספר הרכבים ביבוא אישי כך שיכלול גם מוניות ומשאיות. ניישם ניתוק של בעלויות צולבות בין יבואני הרכב וחברות הליסינג. כיום ממשלת ישראל נותנת הלוואות לעסקים גדולים -וביניהם חברות הליסינג. זוהי שערוריה". יצויין שלמרות החתימה על ההמלצות, בפועל יישומן עדיין רחוק. בחודשים הקרובים, לאחר שהוועדה בה ישתתפו נציגי האוצר תגיש את מסקנותיה, יצטרכו ההמלצות להגיע לחקיקה. יתרה מזאת, חלק ניכר מן ההמלצות יצטרכו לעמוד במבחן בג"ץ. יצויין שגם ישראל כץ הביע ספק ביכולתה של הוועדה להעביר את כל מסקנותיה: "אמר לי ירון שישנן המלצות רבות שכל אחת מהן תורמת דבר מה לשינוי המצב. איננו יודעים אם כולן יעברו, אך ברגע שחלק מהמסקנות ייושמו לא תהיה ברירה. כאשר חלק מן ההמלצות יעבור מאסה קריטית תיגרם תחרות". יצויין שלמרות הצהרותיה של הוועדה על השינוי שבדרך, בפועל, נושא המיסוי לא יטופל. לדברי זליכה, "אי אפשר לקיים ועדה על מיסוי רכב, חייבים לקיים ועדה לנושא מיסוי, שבה ישבו נציגי רשות המיסים". עוד ציין זליכה כי "להערכת הוועדה נקודת האיזון לקיום של יבואן רכב היא 3% מהשוק. בסופו של דבר נקבע נתח שוק של 8%. ייתכן שאולי הוועדה שבה נשב כיום תקבע גם 7%. לא יעלה על הדעת שיבואן רכב שמייבא את פורד ייבא גם את ב.מ.וו. זה פשוט יותר מדי, מדובר בהגבל כפול". למרות נחישותם של זליכה ושר התחבורה, בפועל גורמים רבים בענף הרכב מטילים ספק ביכולתה של הוועדה להביא לשינוי. "מדובר בהמלצות שאינן עומדות במבחן משפטי בסיסי. נתראה בבג"ץ", דברי הגורמים. מאיגוד חברות הליסינג נמסר בתגובה: "מדובר בהמלצות שוועדת זליכה סימנה וקבעה מראש, עוד הרבה לפני שהיא התכנסה אפילו פעם אחת, ולפני שגורם כלשהו השמיע טיעון כלשהו בפני הוועדה. הפגיעה הצפויה בענף הליסינג כתוצאה מהמלצות פוגעת בראש ובראשונה בציבור הרחב, בציבור היצרני והעובד במדינת ישראל, שכן הודות לענף הליסינג התאפשר למאות אלפי עובדים התורמים מדי יום לצמיחתו וליציבותו של המשק, להשתמש בכלי רכב חדשים ובטיחותיים יותר, להיות ניידים יותר ובכך להגדיל בעצם את יכולת ההשתלבות שלהם בשוק העבודה. בניגוד לטענות ועדת זליכה, לפעילות חברות הליסינג השפעה חיובית חשובה על ענף הרכב, לרבות על הגברת התחרות במכירת רכבים ללקוחות פרטיים, ועל הורדת מחירי הרכבים לצרכן הפרטי"